marți, 21 august 2012

Tort cu crema ganache si mousse de fructe de padure





Sambata 18 August am serbat 5 ani de casatorie. Asa ca "mi-am luat inima-n dinti" si am facut un tort (primul meu tort). Recunosc ca am avut emotii si indoieli privind reusita, dar dorinta a fost prea mare. Am vrut sa fie un tort facut de mana mea si dupa preferintele mele. Sotul meu are o singura dorinta in privinta dulciurilor: sa fie insiropate. Prin urmare am ales un tort cu crema ganache si mousse de fructe de padure.

Ingrediente:
Blat:
-7 oua
-7 linguri cu varf faina
-7 linguri zahar
-10 g zahar vanilat (un pliculet)
-un praf de sare
-10 g praf de copt (un pliculet)


Crema ganache:
-100 g ciocolata amara
-150 g ciocolata menaj
-200 g frisca lichida
-5 g gelatina


Mousse de fructe de padure:
-250 g fructe de padure
-200 g frisca lichida
-5 g gelatina
-100 g zahar


Sirop:
-250 g apa
-125 g zahar
-3 linguri lichior de cafea
-1 lingura esenta de rom

Glazura tort:
-200 g ciocolata menaj
-100 g frisca lichida

Glazura lucioasa:
-3 linguri de apa
-3 linguri de zahar
-3 linguri de ulei
-2 linguri cacao


Mod de preparare:
Blat:
Pentru blat eu am ales reteta clasica de pandispan a mamei.
Se separa galbenusurile de albusuri.
Se bat albusurile spuma cu un praf de sare. 


Se adauga o lingura de zahar si se bate spuma pana ce se topeste zaharul si mai apoi se adauga urmatoarea lingura de zahar.


Peste spuma obtinuta se adauga cate un galbenus si se bate bine dupa fiecare. Se adauga zaharul vanilat. 


In final se obtine o spuma deschisa la culoare cu un volum triplat.


Se amesteca faina, praful de copt si cacaoa si se cerne peste spuma de oua. Se incorporeaza cu miscari usoare de sus in jos astfel incat sa nu iasa aerul.


Se tapeteaza o forma de copt de 26 cm astfel: fundul tavii cu hartie de copt udata si stoarsa bine iar marginile unse cu unt si faina.
Se toarna compozitia si se loveste tava de masa astfel incat sa iasa aerul.


Se da tava la cuptorul preincalzit la 180 grade pentru 25 minute.
Se face rapid testul scobitorii: daca iese curata atunci blatul este copt. Se lasa blatul sa se raceasca in cuptorul inchis. Eu nu am fost prea rapida motiv pentru care blatul meu s-a lasat un pic.


Crema ganache:
Gelatina se inmoaie in 50 ml apa rece timp de 10 minute.
Intre timp se toarna frisca lichida intr-o craticioara si se adauga ciocolata rupta in bucatele mici. Se amesteca bine si se lasa pe foc pana se topeste complet ciocolata insa trebuie avut grija ca amestecul sa nu fiarba .
Se ia craticioara de pe foc si se adauga gelatina. Daca amestecul fierbe gelatina nu-si va mai face efectul. Se amesteca bine pana ce gelatina este dizolvata complet. 


Se lasa sa se raceasca si apoi se da la frigider pentru minim 5-6 ore.


Se scoate ganacheul de la frigider si se mixeaza pana se obtine o crema deschisa la culoare.



Mousse de fructe de padure:
Gelatina se inmoaie in 50 ml apa rece timp de 10 minute.
Intre timp intr-o craticioara se pun fructele si zaharul si se lasa sa fiarba. 



Cand zaharul se topeste complet se mixeaza bine. Pireul obtinut se pune iarasi sa fiarba insa trebuie avut grija ca amestecul sa nu fiarba.
Se ia craticioara de pe foc si se adauga gelatina. Se amesteca bine pana ce gelatina este dizolvata complet si se lasa sa se raceasca.
Se mixeaza frisca iar cand amestecul de fructe este rece se adauga peste frisca si se omogenizeaza bine. 


Se da la frigider.
Din pacate eu am uitat sa "imortalizez" momemtele importante. Data viitoare promit sa ma revansez. Si inca ceva: pe viitor o sa maresc cantitatile cu 30%. Stratul de mousse mi s-a parut cam subtirel. As fi vrut sa fie mai multe fructe de padure, sa echilibreze dulcele ganache-ului.


Sirop:
Se pun pe foc intr-o craticioara apa, zaharul, lichiorul si esenta de rom si se lasa sa fiarba pana ce zaharul este dizolvat complet.
Se lasa siropul sa se raceasca.


Glazura tort:
Se toarna frisca lichida intr-o craticioara si se adauga ciocolata rupta in bucatele mici. Se amesteca bine si se lasa pe foc pana se topeste complet ciocolata.
Se lasa sa se raceasca si apoi se da la frigider pentru o ora.

Glazura lucioasa:
Se pun pe foc intr-o craticioara apa, zaharul, uleiul si cacaoa. Se amesteca continuu si se lasa sa fiarba pana ce se obtine o compozitie omogena.
Se lasa glazura sa se raceasca.
Avantajul acestei glazuri este acela ca ea poate fi turnata peste tort fara nicio grija: chiar daca este atinsa cu cutitul sau cu o spatula glazura nu-si pierde luciul.

Ansamblare tort:
Se taie blatul de tort in 3 parti.
La mine indemanarea este redusa la minim. Din fericire profesia mea de economist nu-mi solicita indemanarea. Insa in bucatarie mai este nevoie si de asa ceva. Prin urmare blaturile nu au fost taiate prea egale. E drept ca nici blatul nu a crescut uniform dar asta nu e o scuza. Poate cu timpul imi imbunatatesc tehnica de taiere si n-o sa mai am emotii in fata "marelui blat".
 

Pentru ca tava (suportul) de tort sa ramana curata la sfarsitul ansamblarii tortului am ales s-o "imbrac" in hartie de copt, astfel incat sa o pot indeparta cu usurinta la final.


 Se pune prima foaie de blat, se insiropeaza si se adauga ganache-ul.


Se adauga a doua foaie, se insiropeaza si se toarna mousse-ul de fructe de padure. La final se adauga ultima foaie de blat si se insiropeaza.
Se imbraca tortul in glazura tort.


La final pe partea superioara a tortului se toarna glazura lucioasa si se niveleaza uniform pe toata suprafata.


Se orneaza dupa preferinte.


Abia am asteptat sa-l tai sa vad cum a iesit. Un deliciu! Am fost foarte multumita si fericita!
 

O feliuta pentru voi!





10 comentarii:

  1. Desi nu ma omor cu fructele de padure, pare bun bun:))

    RăspundețiȘtergere
  2. cori chiar este bun; tortul este mai mult ciocolatos iar mousse-ul de fructe mai echilibreaza dulcele

    RăspundețiȘtergere
  3. arata bestial....vreau si eu...

    RăspundețiȘtergere
  4. abia asteptam o reteta tort cu ciocolata, ceva nou....il incerc siguuuur. O sa-ti zic cum mi-a iesit!







    RăspundețiȘtergere
  5. diana ma bucur mult ca te-am convins; abia astept sa-mi zici cum a iesit; mult spor!

    RăspundețiȘtergere
  6. A fost un deliciu! Ciocolata s-a imbinat perfect cu fructele...mai vreeeem

    RăspundețiȘtergere
  7. o sa-i fac si eu sotului meu daca va fi cuminte ,in rest arata superb de tot,cred ca merita incercat acest tort,ma refer s-al fac dar si s-al gust putin :)))

    RăspundețiȘtergere
  8. Alina,de ce ai folosit gelatina la crema ganache? Ai vrut sa se intareasca mai repede?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. gelatina este necesara pt a a nu fi crema de ciocolata prea moale; mai ales ca pt o tava de 26 cm stratul de ciocolata este destul de inalt

      Ștergere
  9. Am facut si eu tortul deja de doua ori este demențial! Am încercat sa pun poza dar nu merge . Multumesc pentru rețeta !

    RăspundețiȘtergere