duminică, 20 ianuarie 2013

Trandafiri cu nuca


 

De ceva timp mi-a atras atentia un proiect al Anei Maria Nicolae numit Provocarea Secreta. Pana acum nu am avut curaj sa particip dar anul asta mi-am invins teama si m-am hotarat sa incerc.
Regula este simpla: in fiecare luna Ama recomanda fiecarui participant un blog romanesc din care sa se inspire si din retetele caruia trebuie sa aleaga sa gateasca un preparat.

Eu a trebuit sa ma inspir din Bucataria Elenei, un blog interesant unde am gasit retete foarte variate. Inca de la inceput mi-am zis ca trebuie sa prepar ceva dulce, ca doar nu degeaba blogul meu se numeste "Dulciuri si nu numai".

Si tot rasfoind retetele am zic ca daca tot este o provocare, provocare sa fie pana la capat. Cu riscul de a da gres trebuie sa fac ceva nou: o reteta care este diferita fata de ceea ce am facut si care mi s-a parut destul de complicata. Stiti cum e: tot ce este nou pare si greu.

Asa ca am optat sa fac Trandafiri cu nuca, niste mini cozonocei in forma de boboci de trandafir. Eu marturisesc ca pana acum nu am preparat cozonac si prin urmare totul a fost o adevarata provocare.
De obicei incerc sa fiu cat mai obiectiva si sa-mi fac autocritica. Prin urmare va spun ca rezultatul putea sa fie si mai bun din punct de vedere al aspectului, dar gustul a fost unul reusit.


Ingrediente:

Aluat:
-400 g faina alba
-200 g faina integrala de grau
-300 ml lapte
-100 g unt
-150 g zahar
-2 galbenusuri
-sare
-coaja de lamaie
-stafide
-25 g drojdie proaspata

Umplutura:
-150 g nuci macinate
-120 g zahar

Sirop:
-100 ml apa
-2 linguri zahar

Mod de preparare:
Intr-un pahar se amesteca drojdia cu o lingura de lapte caldut. Se adauga o lingura de zahar si una de faina si se lasa la fermentat pentru minim 10 minute. Este de preferat sa se lase paharul langa o sursa de caldura.

Odata cu trecerea timpului veti observa ca drojdia isi va mari volumul si la suprafata vor aparea mici bule de aer.


Intre timp intr-o craticioara se pune la topit untul, zaharul si laptele. Se amesteca din cand in cand pana se topeste untul si se dizolva zaharul.
Intr-un bol se pune faina cernuta in prealabil si sarea. In mijlocul gramezii de faina se face o gropita in care se toarna drojdia dospita. Se incorporeaza usor faina, adaugandu-se treptat cate putin din amestecul de lapte si unt. 
Se pun pe rand si galbenusurile iar la final coaja de lamaie.
Se framanta bine formandu-se un aluat.
Se acopera bolul cu un prosop de bucatarie si se lasa la dospit intr-un loc calduros pentru aproximativ 60-90 de minute. Eu l-am lasat o ora si 20 de minute.
Dupa ce aluatul si-a dublat volumul se imparte in 6 bile de marimi egale plus o bila mai mica.
Din fiecare bila se intinde pe o suprafata unsa cu ulei o foaie cam de 20/18 cm.
Se presara o lingura de nuca macinata, una de zahar si cateva stafide. Apoi se ruleaza si se taie in 3 bucati. Din bila mica vor rezulta 2 bucati.

Eu am facut niste foi un pic mai lungi si aici am gresit:
-in primul rand daca ar fi fost foile mai mici, rulourile din aluat ar fi fost mai groase si ar fi incarcat mai bine tava (nu ar mai fi ramas spatii prea mari intre bucati).
-in al doilea rand bucatile ar fi avut o inaltime mai mica si nu mi-ar mai fi fost greu sa le asez in tava
Data viitoare o sa am mai multa grija. Promit!

Se tapeteaza o forma de copt de 26 cm astfel: fundul tavii cu hartie de copt udata si stoarsa bine iar marginile unse cu unt. Se aranjeaza bucatile in tava lasandu-se spatiu intre ele, deoarece acestea vor creste pe durata coacerii.
Se mai lasa tava 15 minute si apoi se introduce in cuptorul preincalzit la 160 de grade pentru 45 de minute.
Eu am preincalzit cuptorul la 180 de grade si am mentinut aceasta temperatura pentru primele 25 de minute. Acesta este motivul pentru care trandafirasii mei s-au cam "bronzat". Mai apoi am scazut temperatura la 150 de grade.


Si iata rezultatul. Un buchet de trandafirasi care a atras un fluturas...


Niste mini cozonoci foarte dulci si gustosi!
De cele mai multe ori postez o reteta la o diferenta de aproximativ 10 zile de la prepararea ei (asta pentru ca de blog ma ocup in timpul meu liber, timp care in ultima perioada este din ce in ce mai scurt). Ei si cum va spuneam atunci cand scriu despre un preparat el nu mai exista, e istorie. Vorba aceea "fuse, fuse si ...se duse"
Din fericire de data asta lucrurile nu stau la fel asa ca acum ma pot indulci chiar acum...mmm...deliciosi! (noroc cu provocarea secreta ca am fost nevoita sa public reteta pentru a respecta termenul limita de publicare).

 Si o poza cu o sectiune pentru a vedea cat de pufosi sunt trandafirasii:



Pofta buna!



6 comentarii:

  1. Ce frumosi sunt!! Vreau si eu sa rupo o bucatica!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Paula meriti un buchet mare de trandafirasi! Esti comentatorul cel mai fidel al blogului. Te rog serveste-te!

      Ștergere
  2. Felicitari arata nemipomenit de bine cred ca si gustul e pe masura!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de aspect nu sunt tocmai incantata (l-am cam bronzat....); dar gustul a fost bun, bun

      Ștergere
  3. Merci frumos si multa bafta cu noul blog!

    RăspundețiȘtergere