luni, 31 decembrie 2012

Tort alb si negru


Tortul pe care vi-l prezint azi l-am facut pentru ziua de Craciun. 
In fiecare an socrii mei fac o masa festiva la care sunt invitati finii dumnealor si bineinteles participam si noi.
Si eu si sotul meu suntem copii singuri la parinti si cum ajungem destul de rar acasa parintii incearca de fiecare data sa ne faca toate poftele, toate mofturile. Suntem tinuti in puf si nu ne lasa sa-i ajutam la treburi.
Asa ca anul acesta m-am gandit sa dau si eu o mana de ajutor si sa fac un tort.
Un tort tare aromat, cu o crema de cioclota si una de lapte.


Ingrediente:
Blat:
-8 oua
-8 linguri faina
-10 linguri zahar
-3 linguri cacao
-2 linguri apa rece
-1 lingura ulei
- un plic praf de copt
Crema ganache:
-300 g ciocolata
-200 ml frisca lichida
-5 g gelatina
-100 g stafide
-esenta rom

Crema de lapte:
-200 ml lapte condensat
-200 ml smantana pentru frisca
-50 ml lapte
-7 g gelatina
-3 linguri zahar

Sirop:
-300 ml apa
-150 g zahar
-2 linguri esenta rom

Glazura:
-3 linguri apa
-3 linguri zahar
-3 linguri ulei
-o lingura cacao

Mod de preparare: 
Blat:
Blatul folosit este acelasi ca si in cazul Tortului cu nuci si cafea. Prin urmare am copiat de acolo pozele cu etapele de preparare a blatului si am facut poza doar rezultatului final pentru a vedea cum a iesit blatul.
Se separa galbenusurile de albusuri.
Se bat albusurile spuma cu un praf de sare. 
Se adauga o lingura de zahar si se bate spuma pana ce se topeste zaharul si mai apoi se adauga urmatoarea lingura de zahar. Peste spuma obtinuta se adauga cate un galbenus si se bate bine dupa fiecare. Se adauga uleiul si apa rece.
In final se obtine o spuma deschisa la culoare cu un volum triplat.


Se amesteca faina, praful de copt si cacaoa si se cerne peste spuma de oua. Se incorporeaza cu miscari usoare de sus in jos astfel incat sa nu iasa aerul.
Se tapeteaza o forma de copt de 26 cm astfel: fundul tavii cu hartie de copt udata si stoarsa bine iar marginile unse cu unt si faina (daca nu aveti unt se poate unge si cu ulei).
Se toarna compozitia si se da tava la cuptorul preincalzit la 180 grade pentru 25-30 minute.
Se face rapid testul scobitorii: daca iese curata atunci blatul este copt. Se lasa blatul sa se raceasca in cuptorul inchis. 
Crema ganache:
Gelatina se inmoaie in 50 ml apa rece timp de 10 minute.
Intre timp se toarna frisca lichida intr-o craticioara si se adauga ciocolata rupta in bucatele mici. Se amesteca bine si se lasa pe foc pana se topeste complet ciocolata insa trebuie avut grija ca amestecul sa nu fiarba.
Se ia craticioara de pe foc si se adauga gelatina. Daca amestecul fierbe gelatina isi va pierde proprietatile. Se amesteca bine pana ce gelatina este dizolvata complet.


Se lasa sa se raceasca si apoi se da la frigider pentru minim 5-6 ore.
Se scoate ganacheul de la frigider si se mixeaza pana se obtine o crema deschisa la culoare.
Acest tort l-am facut in seara de ajun si cum am fost in criza de timp am uitat sa fac poze la unele etape. Asa ca nu va pot arata cum arata ganacheul dupa mixare.
Intr-un bol se pun stafidele la inmuiat in esenta de rom.

Crema de lapte:
Gelatina se inmoaie in 70 ml apa rece timp de 10 minute. Apoi se pune gelatina intr-o craticioara impreuna cu 20 ml lapte si se pune pe foc mic pana se dizolva gelatina. Atentie sa nu fiarba caci altfel gelatina isi va pierde proprietatile. Se lasa amestecul sa se raceasca 5-10 minute.
Dupa ce s-a racit se adauga gelatina peste laptele condensat, restul de lapte si zahar.
Se bate smantana pentru frisca si se adauga la amestecul de lapte amestecand usor de jos in sus.
Se da la frigider pentru o ora.

Sirop:
Se pun pe foc intr-o craticioara apa si zaharul si se lasa sa fiarba pana ce zaharul este dizolvat complet.
Se lasa siropul sa se raceasca un pic si se adauga esenta de rom.

Glazura:
Intr-o craticioara se pun apa, zaharul, cacaoa si uleiul si se lasa sa fiarba 2-3 minute pana ce se obtine o compozitie omogena.
Se lasa glazura sa se raceasca.
Avantajul acestei glazuri este acela ca ea poate fi turnata peste tort fara nicio grija: chiar daca este atinsa cu cutitul sau cu o spatula glazura nu-si pierde luciul.

Ansamblare tort:
Se taie blatul de tort in 3 parti.
Se pune prima foaie de blat, se  insiropeaza, se presara stafidele si se intinde ganacheul de ciocolata.
Se adauga a doua foaie, se insiropeaza si se toarna crema de lapte. 
La final se adauga ultima foaie de blat si se insiropeaza.
Se glazureaza partea superioara a tortului.
Se orneaza dupa preferinte. Eu am imbracat lateralele tortului cu frisca si am ornat cu stafide imbracate in ciocolata.

Iata rezultatul final:


Am fost tare incantata de gust: un tort insiropat bine, ciocolatos, cu o aroma pronuntata de rom si o crema delicata de lapte.
Repede, repede am reusit sa surprind o poza cu o sectiune sa vedeti cum arata:

 
 Si o feliuta pentru voi:

 

 Pofta buna!




5 comentarii:

  1. La multi ani!!!Un 2013 plin de impliniri si bucurii!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. wow arata frumos tare , imi place fff mult, gandesti ca si eu as manca vreo 2 sau 3 felii :(((

    va doresc la Multi Ani si un an nou plin de sanatate si impliniri.

    Alina.

    RăspundețiȘtergere
  3. La multi ani!!!Un 2013 plin de impliniri si bucurii!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc pentru urari! Un an nou ferict cu multa sanatate, fericire, bucurii, impliniri si retete gustoase!

    RăspundețiȘtergere